8 Snelle tips om je SEO te verbeteren

SEO verbeteren header

We krijgen vaak vragen van klanten hoe ze hun SEO kunnen verbeteren. Hoewel het niet altijd haalbaar is om op pagina 1 van Google te staan kan jezelf al veel basis zaken optimaliseren zodat je beter vindbaar wordt in Google. Kleine aanpassingen kunnen al snel resultaat geven waardoor de traffic naar je website vergroot kan worden.

Tip 1: Meld je aan bij Google Search Console

Voordat je begint met het analyseren van je website moet je Google laten weten dat je bestaat. Op den duur zal Google je website vinden, maar hier kunnen weken of maanden overheen gaan. Het vinden van je website wordt “Crawlen genoemd”. Je kan dit process versnellen door jezelf aan te melden bij Google Search Console. Iedereen kan zich hier gratis aanmelden zolang je maar een Google account hebt. Je moet jezelf nog verifieeren dat je daadwerkelijk de eigenaar bent van je website.

Dit kan je doen door de verificatiecode in je DNS van je provider in te stellen. Nadat je je website hebt geverifieerd kan je de sitemap van je site in te laden. Je sitemap is kort samengevat alle pagina’s die op je website staan. Hierdoor geef je een signaal aan Google door dat je bestaat en dat ze je site kunnen crawlen. Een simpele plugin die je kan gebruiken is Google XML Sitemaps.

In Google Search Console kan je verder zien hoe veel mensen je hebben gevonden op Google, welke zoektermen ze hebben gebruikt, uit welk landen ze komen, mobiel of desktop etc. Deze informatie kan heel waardevol zijn zodat je je website kan optimaliseren.

SEO verbeteren google search console

Tip 2: Gebruik de YOAST plugin

Nadat je Google Search Console hebt gekoppeld wordt het tijd om Yoast SEO te installeren op je website. Yoast SEO is een handige tool die stap voor stap je begeleid door het SEO process door middel van rode, oranje of groene bolletjes. Zo kan je in 1 oogopslag zien wat je nog moet verbeteren aan je site.

Yoast SEO verbeteren

Tip 3: Keywords

Keywords oftewel trefwoorden zijn de zoektermen waar je op gevonden wilt worden. Vaak krijgen wij de vraag kan je ervoor zorgen dat we op nummer 1 staan met bijvoorbeeld “T-shirts”. Ten eerste, dit is een heel brede zoekterm, met veel concurrenten. Ten tweede, bedenk waarop jij je onderscheid ten opzichte van de concurrent. Hieronder is een voorbeeld van Ubersuggest waarop je kan zien hoe meer je je keyword verduidelijkt, hoe minder concurrentie er is. T-shirt is in dit geval heel breed, maar t-shirt heren scoort al een stuk beter. Verkoop je biologische katoenen T-shirts? Zorg ervoor dat dit de keyword is van je website. De kans dat jouw website dan wel op nummer 1 komt voor jouw keyword stijgt dan aanzienlijk. Vervolgens stijgt ook de kans dat de bezoeker klikt op jouw site.

SEO Analyse keywords

Een voorbeeld hiervan: een klant die zoekt op zwarte t-shirts zoekt niet naar een specifiek model en zal ook niet door 5 pagina’s in Google gaan om een zwarte t-shirt te zoeken. Een klant die specifiek naar een biologisch katoenen t-shirt zoekt zal veel sneller op jouw link klikken, omdat de klant al een specifiek product in zijn hoofd hebben. Het gaat hier dus om de kwaliteit en niet de kwantiteit. Liever 1000 views en 40 clicks naar je website dan 10.000 views en 40 clicks. Met deze tip kan je al snel je SEO verbeteren.

Tip 4: Metadata

Metadata is kort samengevat waar je pagina over gaat. Doormiddel van Yoast SEO is het makkelijk om je Metadata aan te passen. Er zijn 2 belangrijke soorten Metadata. Je titel metadata en je omschrijving metadata.

Titel Metadata

Ten eerste heb je de titel metadata is het allerbelangrijkst. Hiermee kan Google in 1 oogopslag zien waar je pagina over gaat. Hier wil je dus ook je focus keyword uit tip 3 inzetten. Je titel metadata is de pagina titel die je altijd ziet in de top van je browser, en zal in je zoekresultaten de titel zijn die de zoeker ziet.

Omschrijving metadata

Ten tweede heb je de omschrijving meta data is een tekstuele omschrijving van waar je pagina overgaat. Deze omschrijving is meestal niet langer dan 2 a 3 regels en moet de zoeker trekken om op jouw link te klikken. Het is dus belangrijk dat je een omschrijving maakt waarbij de zoeker tot actie overgaat. Verplaats je in de zoeker als je een omschrijving maakt. Op welke links klik jij wel en niet als je op Google zoekt?

Tip 5: Interne en Externe links

Door interne links te creëren op je website geef je Google een idee hoe je website is gestructureerd. Hierdoor kan Google een hiërarchie ontwikkelen voor je website met de belangrijkste pagina’s. Deze hebben meer waarde voor Google dan de minder belangrijke pagina’s op je website. Dit zal ervoor zorgen dat de belangrijke pagina’s meer “gepushed” worden in de zoekresultaten. Een voorbeeld is dat ik in dit artikel verwijs naar mijn prijzen en diensten. Door een interne link naar deze pagina te creëren laat ik zien dat ik het een belangrijke pagina vind. Op deze pagina verwijs weer door naar mijn contact pagina zodat er een hiërarchie ontstaat van mijn website.

Externe of uitgaande links zijn links naar andere websites. Hiermee kan je je bronnen aantonen of kan je laten zien dat je het beste met je bezoeker hebt om hun zoveel mogelijk informatie te geven. Hier kan je ook beginnen met je link building strategie. Verschillende sites die naar elkaar verwijzen geven elkaar een hogere autoriteit. Voor het gemak van dit artikel wordt er niet verder op link building ingedoken, omdat dit een complexere strategie vergt.

Tip 6: Hou je content up to date

Niemand houdt er van om oude content te lezen toch? Dit is precies wat Google ook denkt. Door regelmatig je content up te daten blijf je relevant voor Google. Hierdoor staat er geen oud nieuws uit 2002 op je pagina. Waarschijnlijk zal de bezoeker sneller afhaken als die een artikel leest over hoe je je SEO kan verbeteren uit 2015 dan een recent verschenen artikel uit 2020.

Tip 7: Gebruik alternatieve text

Voorzie je foto’s van een alt tag of alternatieve text. Met de alternatieve tekst kan Google begrijpen waar de afbeelding overgaat. Dit is vooral voor gebruikers met een visuele beperking. Google vindt het belangrijk dat mensen met een visuele beperking ook hun zoekmachine kunnen gebruiken en zal voorrang verlenen aan pagina’s waar afbeeldingen een alternatieve tekst hebben. In WordPress kan je simpel door op de afbeelding te klikken een alternatieve tekst schrijven. Gebruik een goede omschrijving waar je afbeelding overgaat. Voor de afbeelding uit Tip 3 heb ik bijvoorbeeld de volgende alternatieve tekst geschreven:

SEO alternatieve tekst

Tip 8: Gewoon proberen

Tenslotte is de laatste tip om het gewoon te proberen en zelf te ontdekken wat wel en niet werkt voor je website. Je SEO verbeteren is iets van de lange adem. Je zal nooit binnen 1 dag een hogere ranking krijgen op Google. Vooral in het begin kan het enkele maanden duren voordat je jezelf terug ziet op een goede positie. Stel ook een realistisch doel vooraf. Voor populaire zoektermen is het simpelweg bijna onmogelijk om op nummer 1 te komen, maar veel andere zoektermen zal het je waarschijnlijk wel lukken met deze korte tips. Analyseer je Google Search Console, blijf tweaken en blijf vooral leren!

SEO verbeteren met Bijts

Heb je nog vragen aan de hand van dit artikel of wil je graag ook je SEO verbeteren door een SEO audit uitgevoerd door een van onze specialisten? Neem contact met ons op via de contact pagina of stuur ons een berichtje naar hallo@bijts.nl.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ready for lift off

Neem contact met ons op en start jouw digitale transformatie

×